donderdag 8 januari 2009

Competenties Marowa.

Competenties Marowa

Sterkte: Werken aan jezelf als leraar:
Door verschillende contexten aan te bieden, kan ik de leerlingen meestal
erg goed inspireren. Doordat ik de beleveniswereld van de leerlingen
als uitgangspunt van mijn lessen gebruik, worden de beeldende
creaties van de leerlingen levendiger. De leerlingen zijn
gemotiveerder en maken dan iets waarmee zij een verband hebben. Als
ik een beeldende vorming les geef probeer ik zelf eerst de les uit,
voordat ik de les geef. Ik maak of teken eerst hetgeen dat de
leerlingen moeten maken, zodat ik weet waar de leerlingen tegen aan
kunnen lopen. Ik kan dan nog mijn les aanpassen en hoef er dan niet
te laat achter te komen dat er een aantal aspecten niet lukken. Ik
kan dus redelijk goed bepalen waar de leerlingen tegen aan lopen en
wat dus te moeilijk of te makkelijk is. De activiteiten bereid ik dus
eerst goed voor, voordat ik de activiteiten geef. Ik zorg ervoor dat
alle materialen aanwezig zijn en dat alle materialen gemakkelijk
bereikbaar zijn voor de leerlingen. Nadat de leerlingen hun werkje
hebben afgemaakt, probeer ik altijd de leerlingen even te laten
evalueren. Ik vraag meestal wat de leerlingen goed en slecht afliep.
En wat ze van de opdracht vonden, de tips van de leerlingen neem ik
dan mee naar de andere beeldende vorming lessen. De meningen van de
leerlingen zijn erg handig voor mijn eigen evaluatie en ik vind ook
dat je naar de leerlingen moet luisteren.


Zwakte:
Werken aan jezelf als leraar:

Door da tik zelf altijd een voorbeeld maak, laat ik niet altijd de leerlingen
hun eigen fantasie gebruiken. Omdat de leerlingen vaak mijn voorbeeld
mooi of leuk vinden, proberen ze vaak hetzelfde te maken. Elk
voordeel heeft natuurlijk een nadeel. Misschien moet ik het voorbeeld
niet aan de leerlingen zien en het alleen voor mijzelf uit proberen.
Ik vind het ook moeilijk om verschillende soorten materialen te gebruiken. Ik gebruik vaak dezelfde materialen tijdens de beeldende
vorming lessen. Ik wil meerdere soorten materialen gebruiken en niet
de meest voor de hand liggende materialen.


Sterkte:
Werken met kinderen in onderwijssituaties:

Een interessante en pakkende introductie is één van mijn
sterkere punten. Door een interessante, en pakkende introductie
worden de leerlingen gemotiveerder om aan de opdracht te werken. Dit
doe ik door iets te vertellen wat ik mee heb gemaakt, dus een
ervaring of een probleemstelling of een verhaaltje.
Ik zorg ervoor dat leerlingen bij alle materialen kunnen en dat er genoeg overzicht is in het klaslokaal. Dat ik de leerlingen
gemakkelijk kan helpen en dat mijn organisatie in orde is. Zodat er
geen chaos ontstaat. Tijdens een beeldende vorming les zijn de
leerlingen intensief bezig en kunnen zij zich
helemaal laten gaan. Je moet er dan voor zorgen dat er goede afspraken zijn, waaraan de leerlingen zich houden, zodat ik de kans dat er ongelukken
ontstaan minimaliseer. Tijdens de beeldende vorming lessen die ik geef, zorg ik daarvoor.


Zwakte:
Werken met kinderen in onderwijssituaties:

Zoals ik al had vermeld bij de dimensie het werken aan jezelf als leraar,
vind ik het moeilijk om bij mijn beeldende vorming lessen met andere
vakgebieden erbij te betrekken. Dit wil ik graag meer gaan proberen,
want dan zien de leerlingen dat de beeldende vorming lessen ‘niet
alleen’ tekenen of knutselen is.


Sterkte:
Werken binnen de context van de school:

De door de leerling gemaakte producten hang ik meestal op in de klas of
zet ze op de kasten of vensterbanken. In mijn stageklas worden de
producten van de leerlingen niet of nauwelijks ‘tentoongesteld’.
Ik vind het belangrijk dat de leerlingen zien dat hun werk wordt
gewaardeerd en het presenteren op die manier van hun werkjes geeft de
leerlingen meer een gevoel dat het ook echt hun klaslokaal is. Dat is
in ieder geval mijn mening over het presenteren van de producten van
de leerlingen.Als ik de kans heb om even in andere klaslokalen te kijken, kijk ik
altijd naar de werkjes van de leerlingen. Soms zie ik een aantal
werkjes en krijg ik ideeën voor mijn eigen lessen. Dan vraag ik
waarom de leraar dat op die manier door de leerlingen heeft laten
maken en dan vraag ik mijzelf af of ik het daarmee eens ben of ik het
op dezelfde manier zou doen. Die leraren hebben namelijk meer
ervaring dan dat ik heb en deze kan ik gebruiken om mijn kennis te
verbeteren.


Zwakte:
Werken binnen de context van de school:

Het vervelende is dat ik nog geen excursies naar musea heb meegemaakt
tijdens mijn stages en weet dus ook niet hoe zoiets werkt. Hoe het is
om met leerlingen door een museum te lopen. Ik ga wel vaak naar musea
met mijn oppas kindje, maar dat is toch anders dan met een klas.
Misschien dat ik het in mijn laatste jaar, want dan loop ik veel
langer stage, een dag kan organiseren voor mijn stageklas. Dit wil ik
namelijk wel erg graag doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten