Competenties Manon
Sterkte Werken aan jezelf als leraar:
Ik kan een goede activiteit voor de leerlingen bedenken op basis van hun
leeftijd, ontwikkelingsniveau en gevoeligheid. Ik kan goed in
schatten of ik de leerlingen moet laten samenwerken of niet. Ik kan
mijn activiteiten goed voorbereiden en organiseren. Ik heb altijd de
spullen op tijd bij elkaar en gebruik veel verschillende spullen. Ik
kan meestal een leuke context verzinnen, waardoor de leerlingen
geïnspireerd raken. Ik weet hoe het eindresultaat eruit moet
zien, wat de leerlingen ervan leren en welke alternatieven er zijn
als een leerling het makkelijk of moeilijk vind.
Zwakte Werken aan jezelf als leraar:
Ik vind het nog moeilijk om in de lessen de leerlijnen te verwerken. Ik
heb hier te weinig kennis over. Ik heb nog moeite om verbanden te
leggen met andere vakken. Meestal behandel ik in mijn lessen maar 1
vak per keer en zijn ze dus niet vakoverstijgend. Ik heb weinig besef
van de oriëntatiefase die vooraf gaat van de activiteit. Daarom
bied ik de leerlingen geen keuzemogelijkheden. Ik laat de leerlingen
na afloop van de activiteit niet hun werk aan elkaar zien en
beoordelen. Hierdoor kunnen de leerlingen geen goed beeld vormen van
hoe het eindresultaat had moeten zijn en wat er anders moet bij zijn
of haar resultaat. Ook leer je ze dan niet kritisch te zijn en
kritisch te laten kijken.
Sterkte Werken met kinderen in onderwijssituaties:
Ik kan leerlingen uitnodigen en stimuleren om alternatieven uit te
proberen, mogelijkheden aanreiken bij het gebruik van materialen,
tussentijds met een leerling te reflecteren op het werk en ik kan ze
helpen bij het maken van keuzes. Ik kan de leerlingen tijdens de
activiteit goed observeren, waardoor ik goed kan zien wie er hulp
nodig heeft en waar ik moet begeleiden. Ik kan de leerlingen zo
stimuleren dat ze resultaatgericht werken en dat ze doorzetten om
iets moois te maken. Waar het kan laat ik de leerlingen zoveel
mogelijk helpen bij het organiseren van de activiteit.
Zwakte Werken met kinderen in onderwijssituaties:
Ik vind het vaak nog moeilijk om een pakkende introductie te verzinnen.
Ik heb nog geen kans gehad om de leerlingen ergens naar te laten
kijken en ze met aandacht te laten verwoorden wat ze zien of ze op
een interactieve wijze aanzetten en uitnodigen tot associëren in
betekenissen en vormgeving. Ik heb tot nu toe alleen nog maar
knutsellessen gegeven en geen beeldende of kijklessen gegeven,
waardoor ik nog niet goed de leerlingen heb kunnen begeleiden in het
kijken en bekritiseren naar andere werken. Ik probeer wel om zoveel
mogelijk de leerlingen hun eigen mening te verwoorden waar dat kan.
Ook moeten ze die mening zo goed mogelijk onderbouwen.
Sterkte Werken binnen de context van de school:
Ik zou graag met de school en musea samen willen werken als het gaat om
beeldende vorming, maar ik heb hier helaas nog geen kans voor gehad.
We ben ik er altijd erg enthousiast over.
Zwakte Werken binnen de context van de school:
Ik heb nog geen kansen gehad om met mijn stageklassen op excursie te
gaan of naar buitenschoolse kunst of cultuur te gaan. Ik vind dit erg
spijtig, omdat ik het leuk vind om met je klas naar musea te gaan of
iets dergelijks. Ook lijkt het me erg leerzaam om zoiets mee te
maken. Ik heb ook nog geen kansen gehad om met de andere leerkrachten
van mijn stagescholen te overleggen over het beeldende vorming
programma. Dit komt doordat ik nog niet zoiets heb mee kunnen maken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten