Toen we in het eerste college te horen kregen wat de opdracht was voor
deze module wist ik gelijk met wie ik wilde samenwerken: Bianca,
Marowa en Iris. Ook Lisa kwam bij ons groepje, omdat zij anders
niemand had. Ik had ook al een idee over welk kunstaspect ik lessen
wilde maken, namelijk over een cultuur. Ik vind namelijk een cultuur
interessanter om lessen bij te maken en informatie over te zoeken.
Dit ligt daarom dichterbij mij, dan kunst.
We begonnen als groepje eerst te brainstormen over welk onderwerp we
wilden doen. Iedereen had een aantal onderwerpen opgenoemd en daaruit
moest je een top 3 maken. Je nummer 1 kreeg 3 stemmen, nummer 2: 2
stemmen en nummer 1: 1 stem. Bianca, Iris en ik hadden allebei het
Oude Egypte als nummer 1, vandaar dat het dit onderwerp werd. Marowa
vond het in eerste instantie niet zo leuk, omdat zij er al veel van
weet, maar later was ze er toch enthousiast over.
In het eerste college hadden we een globale taakverdeling en plan van
aanpak gemaakt. Iris en Marowa zouden de weblog maken en bijhouden en
Bianca, Lisa en ik zouden het zoekwerk doen. We wisten alleen niet
goed wat we bij de competenties moesten doen. In de week daarna
zouden we een gesprek met Riet hebben, alleen Bianca, Marowa en ik
waren ziek en Lisa was nog steeds niet op school, vandaar dat Iris
het gesprek alleen heeft gevoerd. In dit gesprek is ons plan
goedgekeurd en is uitgelegd we bij de competenties moesten doen.
Iedereen is toen gelijk aan de slag gegaan en de competenties waren
al snel klaar.
Al snel bleek dat Lisa niet meer op school kwam en we kregen geen
reacties van haar op onze mail. In overleg met Riet hebben we haar
toen uit de groep mogen zetten. We moesten weer een andere
taakverdeling maken en hebben toen haar taken verdeel over iedereen.
Kort na de vakantie kregen we ook te horen dat ook Bianca helaas zou
stoppen. Gelukkig wilde ze nog wel een aantal opdrachten maken voor
ons en had ze haar les al af. We moesten hierdoor weer een nieuwe
taakverdeling maken, maar alles is verder goed gegaan.
We hadden allemaal een andere les in gedachten die we wilden maken. Zo
heeft Iris een inleidende Google Earth les gemaakt, Bianca een
taalles, ik een rekenles en Marowa een beeldende vorming les.
Iedereen had zijn les op tijd af en de lessen zagen er goed verzorgd
uit. De ideeën waren erg leuk en origineel. Tijdens de derde les
hebben we een aantal voorbeelden gemaakt om uit te proberen. Dit is
allemaal goed gelukt. Ook thuis is er hard gewerkt aan de materialen.
Ook is er veel gezocht naar beeldmateriaal, die gebruikt wordt in de
presentaties die voor enkele lessen worden gegeven.
We hadden gekozen om 2 blogs te maken. Een blog waar alle hogeschool
informatie opstaat, zoals de competenties, het plan van aanpak
enzovoort en een blog waar alles voor de docent opstaat, zoals de
lessen, presentaties enzovoort. Wij hebben hiervoor gekozen, zodat
docenten geen onnodige informatie lezen als ze opzoek zijn naar de
lessen.
De presentatie ging erg goed. We hebben god kunnen vertellen hoe de
lessen eruit zien en wat we de leerlingen willen leren.
Ik denk dat ik de lessen zelf ook in mijn stage ga geven. Ik loop
namelijk stage in groep 8, waarvoor deze lessen zijn bedoeld. Deze
lessen sluiten goed aan bij de belevingswereld van de leerlingen en
het geeft net wat meer informatie dan dat ze in methodelessen
krijgen.
zondag 28 december 2008
Reflectie Manon Nieboer
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten